Thailand, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martin Lit - WaarBenJij.nu Thailand, Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Thailand, Bangkok

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

20 Mei 2016 | Thailand, Bangkok

Thailand, Bangkok:

Eindelijk aangekomen in Bangkok. Na een goede vlucht geland en daar stond ik toen. Eerst maar even een WiFi verbinding zoeken en kijken hoe ik naar de stad ga en ik bij mijn hostel kom. Vanaf het vliegveld een trein genomen naar het centrum en vanaf daar dacht ik wel even te lopen naar het hostel. Na 5 minuten lopen helemaal zeiknat van het zweet en toch maar een tuktuk aangehouden. Relaxed achterin een tuktuk met rijwind en een sigaretje is wel erg ontspannen en met deze temperaturen is lopen niet een geweldige bezigheid. In het hostel een douche genomen en de stad ingegaan.

De stad is zo gigantisch groot dat je eigenlijk geen idee hebt waar je moet beginnen. Tegen beter weten in een tuktuk voor de middag geregeld die me langs diverse tempels en paleizen bracht. Ondanks dat alles hier best goedkoop is proberen ze altijd meer geld van toeristen te krijgen. Mijn tuktuk chauffeur vroeg me dan ook om bij een kleermaker naar binnen te gaan. Hier werd ik heel vriendelijk ontvangen met een drankje en een glimlach. Toen ze er na 5 minuten achter kwamen dat ik toch niks ging kopen, werd me toch wel dringend verzocht de winkel te verlaten en kon er geen hand meer vanaf. Nadat ik een berg Buda beelden en tempels gezien had vond ik het wel mooi en was het tijd voor een biertje. Heel erg mooi al die tempels, maar als je er een paar gezien hebt lijken ze allemaal hetzelfde.

Tijd om koh san road te verkennen. Dit wordt gezien als dé backpacker straat van Thailand, dan wel niet ter wereld. Een straat van 1 km vol met kroegen, souvenirs winkels en massagesalons. Elke avond is het feesten en gezelligheid. Er gaat alleen geen 5 minuten voorbij zonder dat iemand je laserlampen, armbandjes, andere meuk of gebakken schorpioen aanbied. Na de schorpioen telkens afgeslagen te hebben moest ik het toch is proberen. Op zich smaakt het niet heel erg slecht, maar aanraden is een ander verhaal. Natuurlijk moest de pingpong show ook aangedaan worden. Laten we het erop houden dat het apart is.

Gelukkig voor mijn lever is Bangkok niet alleen feesten. Ik heb een geweldige fietstocht door Bangkok en de omgeving gedaan. We begonnen door de smalle straten van Chinatown en dan niet op de toeristische plekken, maar echt daar fietsen waar alleen de locals komen. Geweldig om door de smalle straten te fietsen en in elke straat staan ze op straat eten te verkopen of te bereiden. Ik vraag me echt af of de mensen binnen in hun huis wel keukens hebben. Je kan op straat een goede maaltijd krijgen voor nog geen 0,75 euro. Na Chinatown gingen we met fiets en al in een longboat om net buiten Bangkok te gaan. Wat een verschil met de stad. De gevoelstemperatuur ligt sowieso al 10 graden lager, je ziet de lucht helder zonder smog en zoveel natuur en rust ineens. Na een tijd door plantages en kleine wijken gefietst te hebben stopte we aan een kanaal voor wat te drinken. Het drinken was alleen aan de andere kant van het water. Je moet roepen wat je wilt en de vrouw doet het drinken in een mandje en via een kabel komt het naar de overkant. Vervolgens doe je het geld in het mandje en klaar.

Dat elke Nederlander onderhand eerder kan fietsen dan lopen geldt dat blijkbaar niet voor Australiërs. We waren met een groep van 6 Nederlanders en 2 Australiërs en ondanks dat het een tempo was waarbij je meer je best moest doen om niet om te vallen, lukte het ze om achterop te raken. Bij de buitenwijken fietste we op smalle paden, langs het water en zonder reling. Ze zeiden dat ze het gevoel hadden dat ze het niet zouden overleven.... Voor ons Nederlanders was dit behoorlijk lachwekkend.

Doordat ik mijn visum voor Vietnam van tevoren moet regelen moest ik tot vrijdag in Bangkok blijven. Hierdoor de tijd gehad ook in het nieuwe gedeelte van Bangkok te kijken. Hier bevinden zich ook alle rooftop bars. Bij de meeste is er echter een dresscode van casual smart. Aangezien ik alleen wandelschoenen en slippers mee heb werd dat een lastig verhaal. Gelukkig zijn er een aantal te vinden waar geen dresscode is en een biertje ook te betalen is. Daar naar boven gegaan om half 6 om de stad eerst te bewonderen terwijl het nog licht is. Het was 2 uur lang adembenemend. Allereerst om de giga omvang, vervolgens een prachtige zonsondergang en daarna nog is de stad aanschouwen terwijl het donker is en alle straten, wolkentorens en de gigantische billboards oplichten.

Bangkok is een stad die niet snel te vergelijken is met andere steden. Na 5 dagen heb ik toch wel een beetje een haat-liefde gevoel overgehouden. Altijd druk, chaotisch en herrie, maar desondanks ook zoveel sfeer, gezelligheid en mooie dingen. De laatste avond bijtijds naar bed gegaan omdat ik de volgende dag vroeg de bus ging pakken naar Khao Yai national park.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 7510

Voorgaande reizen:

15 Mei 2016 - 15 September 2016

Zuid-oost Azië

13 April 2015 - 10 April 2015

Backpacken in Australië

Landen bezocht: