Europa, Napels, Rome en Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Martin Lit - WaarBenJij.nu Europa, Napels, Rome en Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Europa, Napels, Rome en Kopenhagen

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 Mei 2016 | Denemarken, Kopenhagen

Dag 1:
Napels is een stad die je niet zo snel ergens anders ziet. Ze hebben hier namelijk geen standaard regels, maar meer adviezen. Nadat ik geland was werd ik door Carmela en Johny, de vriend van Carmela's moeder, opgehaald op het vliegveld waarna we eerst naar haar moeders huis gingen waar ik blijf slapen. Het autorijden hier gaat iets anders. Zodra ik in de auto stapte en mijn gordel om deed was het meteen 'no, no, no!' Als je hier een gordel draagt weet de politie meteen dat je geen local bent en zal je sneller aanhouden. De toeter zit hier ook op de richtingaanwijzer/rempedaal aangesloten en voorrang moet je vooral nemen.

Ik ben nog geen 10 minuten binnen bij Carmela en er staat al een bord met tiramisu voor mijn neus en weer 10 minuten later al een limoncello. Welcome to Napels!

Om half 12 kwam Umberto met de trein en die dan opgehaald waarna we eerst gingen lunchen. Beginnen met pasta, vervolgens zeevruchten en daarna weer tiramisu.

In de middag vast een beetje de stad wezen verkennen, wat drankjes op terrassen gedaan en genieten van de mooie uitzichten over de baai van Napels.

's Avonds na een bbq zijn we Vesuvius omhoog gereden en een prachtig uitzicht over de stad in het donker gehad. Vervolgens is hier om 1 uur 's nachts in een buitenwijk van Napels nog een ijssalon open om ijs te halen.


Dag 2:
Vandaag zijn we de stad goed gaan bekijken. Wat een heerlijke stad. Koffie op elke hoek van de straat, smalle gezellige straten en overal kan je eten halen. Veel gelopen en gezien. Wezen lunchen bij 1 van de beste pizzeria's van Napels. Napolitaanse pizza is anders dan een gewone pizza. Het deeg is veel luchtiger en het is dan ook geen krokante bodem, maar wat was dat lekker zeg.


Dag 3:
De oom van Carmela woont vlakbij Pompeii. Ondanks dat ik het verhaal ken en afbeeldingen gezien heb is het toch erg indrukwekkend. Rondlopen in een stad, met destijds rond de 20.000 inwoners, die bijna 2000 jaar geleden voor het laatst bewoond is geweest. Doordat er eerst een paar meter as over de stad uitgespuwd is en vervolgens lava erover gegaan is, is de stad vrij goed bewaard gebleven. De nacht doorgebracht in Pompeii.

Dag 4:
Vandaag was het ontspan/regel-dag. Nadat we de trein teruggenomen hadden naar Carmela's huis wezen ontspannen en ben ik verdere reis gaan uitzoeken. Treinen boeken, hostels, etc. In de avond gingen we uit eten met vrienden van Carmela die ook wel engels konden, althans dat zeiden ze zelf. Als een Italiaan zegt dat hij engels kan, geloof het dan pas tot je het gehoord heb.

Toch erg verbazingwekkend hoe laag het niveau van engels is van de gemiddelde Italiaan. 1 geeft zelfs Engelse les, maar als dat het maximale niveau is dat je kan halen in die les snap ik het wel.

Wel erg gezellig en toch proberen contact te maken met mijn beste Italiaans. Inmiddels vang ik wel steeds meer woorden op.

Dag 5:
Paleis van Caserta is een gigantisch paleis vlakbij Napels met een tuin van 3 km lang.... Wat een kapitaal was er in die tijd. Het paleis heeft zo'n 1200 kamers en de tuin is 120 hectare groot. Ondanks dat ik probeer om Italiaans te spreken gaat dat niet altijd even best.

Toen ik naar de wc ging en een paar kinderen doorliet en prega zei keken ze me heel raar aan. Misschien had ik beter prego kunnen zeggen wat 'alsjeblieft' betekend in plaats van prega wat 'bidden' betekend. Zal waarschijnlijk in Azië ook nog wel voor gaan komen.

Dag 6:
Redelijk vroeg de trein genomen naar Rome. Johny heeft me op de motor naar het centraal station gebracht. Blijft toch erg mooi hoe het verkeer daar 'geregeld' is. Met de motor binnen een half uur op het station terwijl je met de auto waarschijnlijk 1,5 uur over doet.

In Rome had ik een hostel geboekt, maar dat bleek niet zo makkelijk te vinden aangezien het adres een hotel was en het hostel paar honderd meter verderop zit. Omdat ik maar een paar uur had in Rome de stad ingegaan en zo veel mogelijk gezien. Wat een verschil met Napels. Rome heeft prachtige gebouwen, kerken en pleinen, maar eten en drinken is 2 keer zo duur en ook 2 keer zo slecht als in Napels.

In de avond vroeg gaan slapen, omdat ik om 4 uur opgehaald werd door een taxi. Mijn vlucht ging om 7 uur en treinen en bussen rijden nog niet zo vroeg.... Rome is in ieder geval wel een stad waar ik zeker nog een keer naar terug wil om een paar dagen goed rond te kijken.

Dag 7:
Vroeg op en eerst een tussenstop van 6 uur in Kopenhagen. Meteen een goede mogelijkheid met Charlotte, heb ik leren kennen in Tasmanië, een biertje te doen. Lekker bij de haven gezeten in het zonnetje en een klein beetje te tijd vergeten.

Toen ik op het vliegveld aankwam was het 14.00 en mijn vlucht ging 14.50. De douane gaat op het vliegveld daar niet heel soepel dus toen ik door de douane kwam stond er dat de gate al gesloten was... Rennen dus en hopen dat het goed komt. Uiteindelijk om 14.40 kwam ik bij de gate aan en kon ik gelukkig nog gewoon boarden

  • 16 Mei 2016 - 22:37

    Gerard:

    Mooi verhaal zoon. Zo ken ik je ook. Genieten tot de laatste seconde. Geniet van het warme Thailand en omgeving. Kijk uit naar je volgende blog. Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 7513

Voorgaande reizen:

15 Mei 2016 - 15 September 2016

Zuid-oost Azië

13 April 2015 - 10 April 2015

Backpacken in Australië

Landen bezocht: