Vietnam, Ha Tien en Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Martin Lit - WaarBenJij.nu Vietnam, Ha Tien en Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Vietnam, Ha Tien en Can Tho

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

08 Juni 2016 | Vietnam, Can Tho

Vietnam, Ha Tien en Can Tho:

Volgende stop Vietnam! Na een overnachting in Ha Tien de dag erna de bus genomen naar Can Tho. Een stukje van 160 km in een bus bedoeld voor 35 mensen kan toch iets anders zijn dan je zou denken. Allereerst krijgen ze het voor elkaar om er 42 man in te proppen door krukjes in het middenpad te zetten en ten 2e lukt het ze om de busreis ruim 5 uur te laten duren.

Al met al dus aangekomen in mijn hostel en in de avond vroeg naar bed gegaan. De volgende dag moest ik om 5 uur opstaan om naar 1 van de grootste drijvende markten in de omgeving te gaan. Vanaf het hostel met een boot ernaar toe gevaren. Erg mooi om te zien. Het is eigenlijk een soort van groothandel op het water. Redelijk grote schepen liggen allemaal voor anker en elke boot heeft een ander soort fruit of groente te koop. Om het makkelijk te maken hebben ze allemaal aan de vlaggenmast hun soort groente of fruit gebonden zodat je kan zien wat ze verkopen. Het is echter niet voor kleine particulieren, maar meer voor mensen die bijvoorbeeld 100 ananassen kopen en vervolgens ergens op een markt weer verkopen. Naast de grote en iets kleinere bootjes, varen er ook kleine roeibootjes rond met frisdranken, koffie en zelfs met soort van bbq en vuur om water te koken. Zo hebben ze dan een paar simpele gerechten en maken ze midden op het water in de boot je ontbijt. Naast de drijvende markt hebben we ook nog rondgelopen op een markt op het land. Hier verkopen ze naast groente en fruit ook vlees, vis, kikkers, exotisch fruit, gebak en nog meer dingen waarvan ik geen idee heb wat het moet zijn.

Toen we uiteindelijk terugkwamen in het hostel hebben we even ontspannen en zijn we vervolgens een fietstocht gaan maken. Door kleine dorpen en langs lokale bedrijven. Eerst zijn we bij een smid gestopt waar alles nog met de hand gedaan wordt. Geen veiligheidshandschoenen of wat dan ook. Hij maakt kapmessen met de hand voor de lokale mensen en die verkoopt hij voor nog 2 euro per stuk. Vervolgens zijn we bij de lokale dokter gestopt. Doordat ziektekostenverzekering hier praktisch onbetaalbaar is voor de mensen gaat het allemaal iets anders. In het dorp zit een dokter die jarenlang in een ziekenhuis gewerkt heeft, maar nu een kleine praktijk heeft om zo de arme mensen te helpen. Aangezien medicijnen te duur zijn is alles gebaseerd op natuurlijke genezing. Rekken vol met kruiden, specerijen en planten en als iemand dan ergens last van heeft worden bepaalde kruiden meegegeven waarvan dan thee gemaakt moet worden.

Ook zijn we bij een rijstwijn destilleerder geweest. Althans bij iemand in zijn schuur. Hier wordt rijstwijn gemaakt van 80% alcohol wat vervolgens verdund wordt tot 60%. Dit verkopen ze dan op de markt voor 1 dollar per liter. Best simpel om zelf te maken. Rijst koken, af laten koelen, in een vat doen met gist en suiker, het laten staan voor 5 dagen, nogmaals aan de kook brengen en de dampen opvangen. Dit is dan de rijstwijn. Verder nog langs paar bedrijven gegaan zoals een pottenmaker, rijstfabriek en een weeshuis.

In mijn eerste paar dagen in Vietnam al een mooi beeld gekregen van het leven in Vietnam. De volgende stop is Ho Chi Minh.

• 08 Juni 2016 - 20:03

Mariette:

Hallo Martin wat n mooie beleving weer nu in Vietnam. Kan jij wel slapen na zoveel indrukken op n dag. Zo zit je op naar scooter dan weer op naar boot dan weer in de bus. Mooie reis nog. Liefs van Mariette en Rene