Thailand, Khoa yai national park - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Martin Lit - WaarBenJij.nu Thailand, Khoa yai national park - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Thailand, Khoa yai national park

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

22 Mei 2016 | Thailand, Pak Chong

Thailand, Khoa yai national park:

Vanuit Bangkok de bus genomen naar Pak Chong. Het duurde allemaal wat langer dan verwacht dus ik was bijna te laat voor de tour die ik geboekt had. Het scheelt dat de tour via hetzelfde hostel was als waar ik sliep. Zodra ik aankwam meteen mijn tas in de kamer gegooid, wat eten voor onderweg meekregen en achterop een pick-up. In totaal was het een tour van 1,5 dag. De eerste halve dag gingen we naar een natuurlijke zwemvijver. Heerlijk om even af te koelen als het zo warm is. Onze gids was erg aardig, wist heel veel te vertellen over de dieren en de omgeving en had een goed oog voor waar de dieren waren. Naast de zwemvijver stond dag 1 vooral in het teken van 2 verschillende grotten waar vleermuizen leven. De eerste mochten we naar binnen en konden we een paar honderd vleermuizen aanschouwen die rustig hangen of aan het rondvliegen zijn. Vervolgens als hoogtepunt van de dag zijn we naar een andere grot gegaan waar we niet in mochten, maar waar elke dag met zonsondergang een paar miljoen vleermuizen naar buiten vliegen om op zoek te gaan naar eten. We hebben het een kwartier lang aangekeken en een constante stroom van vleermuizen die in een groot lint naar buiten vliegen.

De volgende dag gingen we dan echt het nationale park in om wilde dieren te spotten. Het stikt er van de wilde dieren, maar de meeste zal je zo voorbij lopen. Onze gids liet ons af en toe stoppen en rondkijken. Na 5 minuten wees hij dan ergens heen en moest je echt 2 keer kijken om een slang te zien die nog geen 2 meter van je af was. Meeste waren giftig en dus moesten we afstand bewaren, maar sommige konden we gewoon in onze handen nemen. Zo ging de pick-up ineens in de ankers en sprong onze gids eruit om even later met een schorpioen in zijn handen naar ons toe te komen. Een aantal meiden sprongen bijna uit de laadklep. De soort die hier leeft, welke ik overigens gegeten heb, is giftig. De kans dat ze je echter bijten is verwaarloosbaar. Bij degene die gegeten word is het gif en alles wel verwijderd.

Hoogtepunt van de dag waren wel de gigantisch hoeveelheid apen en we hebben een wilde olifant gezien. Helaas was een foto maken niet mogelijk omdat hij tussen de bomen stond en we niet dichterbij mochten komen. In de avond met de hele groep in de stad een paar kilometer verderop wat wezen drinken. Terugkomen naar het hostel om 1 uur in de nacht was iets lastiger dan verwacht. Geen taxi's of tuktuks. Helemaal niks. We hebben er 3 kwartier over gedaan om iemand te vinden die bereid was ons weg te brengen. Het helpt ook niet dat de meeste mensen geen Engels spreken en we dus met Google translate de hele tijd aan mensen moesten vragen. Ach, dat is ook onderdeel van reizen en maakt het alleen maar mooi.

De volgende dag vertrokken en de hele dag in een bus rondgebracht om bij de grens van Cambodja te komen. De grensovergang van Aranyaprateth naar Poipet wordt vooral door Thaise mensen veelgebruikt die willen gokken. In zowel Thailand als Cambodja is gokken bij de wet verboden. Daar is echter een stuk niemandsland, wat officieel bij Cambodja hoort, waar iedereen behalve Cambodjanen legaal mogen gokken. Toen ik bij de grens aankwam was de immigratieoffice al gesloten en de nacht dan doorgebracht aan Thaise zijde. Hier de avond doorgebracht met een Thai die gepensioneerd is en veel te veel geld heeft. Ondanks dat het eten en drinken niet veel kost hier is het altijd mooi meegenomen als iemand al het eten en drinken betaald.