Van reizen naar werken. - Reisverslag uit Laidley, Australië van Martin Lit - WaarBenJij.nu Van reizen naar werken. - Reisverslag uit Laidley, Australië van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Van reizen naar werken.

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

22 Juni 2015 | Australië, Laidley

Het is alweer even tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Ik zal proberen alles te beschrijven.

Ik ben alweer een maand geleden aangekomen in een hostel in een plaatsje genaamd Laidley. Ik ben hier begonnen met werken op een broccoli boerderij. Het is in Australië niet zo makkelijk om werk te vinden als ik dacht. Althans om een normaal betaalde baan te vinden.

Ze weten hier aardig goed hoe ze backpackers moeten uitbaten. Ik dacht dat ik in coffs harbour uitgebuit werd met 12 dollar per uur, maar hoor dat sommige voor een hele dag werken amper 50 dollar krijgen. Ik zit nu in een werkers hostel waar de eigenaar alleen met boerderijen werkt die het minimaal loon betalen wat 21 dollar is.

Maar laat ik eerst terug gaan waar ik gebleven was. Weer een hoop dingen gezien. Nadat ik aangekomen ben in Byron Bay heb ik daar de omgeving verkend. Daar een wandeling gemaakt langs een vuurtoren en het meest oostelijke puntje van het vaste land van Australië. Mooi om te zien. Alleen maar water zover je kan kijken en als je andere kant op kijkt eindeloze stranden. Verder is het plaatsje vooral gericht op stappen en surfen. Surfen heb ik nog niet gedaan, maar heb ik nog tijd genoeg voor.

Vanuit hier naar Nimbin gereden. In de ochtend met wat mensen praten en 2 gasten hoorde dat ik naar Nimbin ging. Dus uiteindelijk vrij snel besloten dat we met zijn 3en gingen. Nimbin kan je omschrijven als het hippieplaatsje van Australië. Het is heel klein. Zijn maar 2 straten en lopend ben je er binnen 10 minuten doorheen. Je kan alleen geen 10 meter lopen zonder dat mensen je wiet of koekjes, waar natuurlijk ook wiet inzit, aanbieden. Wel grappig om te zien. Hoop hippies van in de 70 die daar de hele dag een beetje stoned rondlopen. Het is niet zo dat wiet hier legaal is, maar de politie kan er niet zoveel tegen doen. Het is hetzelfde als 's nachts over la Rambla in Barcelona lopen alleen is het in Nimbin dan overdag. Aangezien in het hostel elke 3e nacht gratis is maar gelijk 3 nachten gebleven. Erg ontspannen hostel met overal hangmatten, zitzakken en midden in de natuur. De eigenaar die je gewoon rustig alles in het hostel laat zien waardoor er niemand bij de receptie is. Wel even wat anders dan langs de oostkust waar je de eigenaar van hostels of niet ziet of waar je alles zelf maar moet vinden.

Na 3 nachten in Nimbin alleen verder op pad gegaan naar Brisbane. Ben er hierachter gekomen dat een eigen auto hebben ook een nadeel kan zijn. Hostel midden in het centrum zonder gratis parkeergarage. Had hem dus even in een betaalde garage gezet waar de prijzen pas aangegeven stonden toen ik beneden was met mijn auto. 11 dollar voor het eerste half uur en daarna 28 dollar per uur.... Dus maar snel ingecheckt en gevraagd of ik ergens gratis mijn auto kon parkeren. Enige antwoord dat ik kreeg was dat ik maar op de bordjes langs de weg moest kijken. Het verschilt namelijk per straat hoe lang je gratis mag parkeren. Gelukkig bestaat er nog iets als Google en uiteindelijk een plek net buiten het centrum gevonden waar het gratis. Voor de eerste keer langer dan 5 minuten moeten lopen met al mijn bagage. Is prima te doen, maar is toch wel lekker om gewoon je spullen in de auto te doen in plaats van telkens met bus, trein of wat dan ook te reizen.

Brisbane is een grote stad met vooral een hoop kantoren en flatgebouwen. Na 2 nachten had ik het dan ook wel weer gezien. Het meeste had ik wel gezien en hier paar biertjes gedaan met mensen die ik ontmoet had in Sydney en Coffs. Hier wel achter gekomen dat ik geen stadsmens ben. Leuk voor paar dagen, maar voor lange tijd zou ik aardig gek worden. Nadat ik eerst langs een uitzichtpunt gereden ben, waarvan je de hele skyline kan zien, uiteindelijk aangekomen in Laidley waar ik paar maanden ga werken om wat extra geld te sparen en mijn dagen te doen voor mijn 2e jaar.

Om in aanmerking te komen voor een second working holiday visum moet je namelijk 88 dagen regionaal werk doen. Geen zorgen dat ik meteen 2 jaar weg blijf, maar ik wil de mogelijkheid hebben om terug te komen als ik dat wil. Ik leidt nu al een maand een aardig werkersleven en zal hier waarschijnlijk tot september blijven.

Op mijn vrije dagen hier voornamelijk relaxen en af en toe naar wat natuurparken om Bush walks te doen. Erg mooie natuur en een hoop routes zijn goed aangegeven. Pas 1 keer verdwaald geweest. Lang leven offline maps en dat gps meestal gewoon werkt op mijn telefoon. Ook als ik geen netwerk heb. Uiteindelijk bijna 2 uur richting het oosten gelopen omdat daar de weg was. Was mooie dag. Echter mijn armen en benen onder de krassen door de bomen en struiken, maar overleven we wel.

Morgen zal ik voor het eerst mijn verjaardag niet in Nederland vieren en tevens in de winter....

Ik houd jullie op de hoogte.

  • 22 Juni 2015 - 10:52

    Hans En Rina:

    Hoi Martin,
    wat leuk om je op deze manier te volgen. We lezen de verslagen met veel plezier en zijn zo ook een beetje daar. Blijven doen hé

  • 23 Juni 2015 - 11:12

    Mark Pieterse:

    Hoi Martin,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk kun je het nog wat vieren tussen het werken door! Leuke verslagen van je reis en ik zie dat er een 2e jaar aan zit te komen en dan Bush-walks etc. voor je het weet ben je de nieuwe Steve Irwin en trouw je met een leuke Sheila! Crack some tinnies, shrimps on the barbie and enjoy the Aussie culture :-)

    Veel groeten van Sylvia en de kinderen en geniet ervan.

    groeten,
    Mark

  • 24 Juni 2015 - 02:30

    Martin Van Der Lit:

    Mooi om te horen dat mijn verslagen met plezier gelezen worden. Ik probeer regelmatig wat te schrijven, maar schiet er vaak bij in door het zware leven hier. Haha.

    Ik kom sowieso naar huis in april. Heb inmiddels een retour ticket die een jaar geldig is. Mijn verjaardag heb ik goed gevierd gevierd hier in Australië en naast het werken is er nog genoeg tijd om te genieten.

    Groeten,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Laidley

Martin

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 7501

Voorgaande reizen:

15 Mei 2016 - 15 September 2016

Zuid-oost Azië

13 April 2015 - 10 April 2015

Backpacken in Australië

Landen bezocht: