Holiday again - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Martin Lit - WaarBenJij.nu Holiday again - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Holiday again

Blijf op de hoogte en volg Martin

23 November 2015 | Australië, Mount Isa

Inmiddels heb ik Laidley verlaten en ben alweer een tijdje aan het reizen. Heb een geweldige tijd in Laidley gehad en heb mijn lokale werk voltooid om eventueel een 2e visum in Australië te krijgen.

Aangezien ik er niet echt aan toe gekomen ben mijn blog bij te houden zal het een aardig lang verhaal worden. Sorry daarvoor!

Samen met een Italiaan, Filipo, vertrokken uit Laidley om samen te gaan reizen naar Darwin. Samen zijn we niet echt standaard Backpackers aangezien we teveel van goed eten en drinken houden. We waren in Laidley dan ook 'foodmates'. Goed eten koken, af en toe cocktails, goede whisky en zo nu en dan een sigaar erbij. De afgelopen tijd is dat iets minder dan in Laidley, omdat als je huis een auto is dan heb je niet zoveel mogelijkheden.

Samen hebben we een reis van in totaal ongeveer 5000 km. Hij zal dan naar Azië vliegen en ik ga dan nog eens zo een 5000 km door de outback naar het zuiden reizen naar Melbourne en uiteindelijk Sydney waar het allemaal in Australië begonnen is.

Dag 1:
Ik noem het maar dag 1, omdat het weer een nieuw begin is van mijn reis. Vertrokken vanuit Laidley naar de eerste stop Noosa. De eerste dag rustig aan gedaan om weer even te wennen aan het vakantiegevoel. De vakantie ingeluid met een paar cocktails in een cocktailbar.

Dag 2:
Tijd om te gaan verkennen en wat dingen te organiseren. Eerst naar Noosa national park. Hopelijk wat wilde koala's spotten en de strande verkennen. Erg mooi park, maar helaas geen koala's gezien. Tevens hebben we nu sinds we vertrokken zijn nog geen koala gezien en beginnen we een beetje te geloven dat ze een mythe zijn en alleen in dierentuinen gehouden worden.

Er zijn een paar dingen die je gedaan moet hebben en fraser island is daar 1 van. Wij is even informeren wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk besloten om zelf een kleine 4wd te huren voor 3 dagen en zelf het eiland te verkennen.

Dag 3, 4 en 5:
In de morgen moesten we om 6 uur bij het verhuurbedrijf zijn om te auto op te halen en hier kregen we ook een introductie wat te doen en vooral wat niet te doen. Tot onze verbazing mochten we niet in de zee rijden, maar wel op het strand.... Oh bedankt, dat konden we niet bedenken. Aangezien er een filmpje was van een half uur waarbij we bijna elke minuut de opmerking 'captain obvious strikes again!' maakte konden we op pad gaan.

Eerst naar een stuk strand om beetje te oefenen en daarna onderweg naar de Ferry om Fraser te verkennen. Aangekomen op het eiland zijn we snel landinwaarts gegaan en kwamen we erachter waarom het toch wel een must is. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld waar een regenwoud op groeit en waar bijna 100 prachtige verschillende zoetwater meren zijn.

Overal op het eiland staan borden dat je allert moet zijn voor dingo's. Dit zijn wilde honden. Na 2 dagen begonnen we net zoals bij de koala's te geloven dat ook deze dieren een mythe zijn. Totdat we onze tent hadden opgezet op het strand, de pasta stond een uurtje op het vuur en was eindelijk klaar. Wij willen net opscheppen komt daar dus een dingo aan. We kijken elkaar aan en denken beide, 'oké wat nu?' Wij maar het eten opgepakt en in de auto gezet. Draaien we ons om, om te kijken of er nog meer is, rent die dingo ervandoor met een volle zak met afval..... De volgende dag nog geprobeerd het meeste terug te vinden, maar het meeste was weg door de dingo's en de wind.

Op dag 3 hadden we alles wel gezien op het eiland en begin van de middag de Ferry terug genomen naar Rainbow beach en uiteindelijk terug naar Noosa. Hier nog de nacht doorgebracht met 3 vrienden uit Laidley.

Dag 6:
Vertrokken met zijn 5en uit Noosa om een bezoek te brengen aan Bundaberg en uiteindelijk Mon Repos. Dit is een strand waar jaarlijks van november tot maart schildpadden aan strand komen om hun eieren te leggen en waar de baby schildpadden hun weg weer terug vinden naar de zee. We moesten daar om 19.00 uur zijn en daar kreeg je te horen in welke groep je zit. Wij zaten, aangezien we de avond ervoor geboekt hadden, in de laatste groep. Telkens als er een schildpad op het strand komt om zijn eieren te leggen wordt er een groep gehaald en gast daarheen met een ranger die dan uitleg geeft en dergelijke.

De eerste 2 groepen waren voor 8 uur al op het strand en wij zaten te wachten totdat uiteindelijk om 10 uur iemand ons kwam halen. Wij klaar om naar het strand te gaan, komt ze terug... Sorry de schildpad had geen zin en is terug gegaan in de zee....

We blijven de stranden patrouilleren tot half 12 en als er nog geen schildpad is dan helaas. Uiteindelijk om 5 voor half 12 uiteindelijk naar het strand om een schildpad te zien.

Erg indrukwekkend en het was zeker het wachten waard. Hoe de schildpad met precisie zijn lokatie uitzoekt, met zijn achtervinnen een perfect gaat graaft, in totaal 140 eieren legt en dan het gat weer keurig dicht maakt zodat er niks meer van de zien is.

Dag 7:
In de morgen lekker ontspannen aan het strand en onderweg gegaan naar Airly beach waar we een tour geboekt hadden voor de whitsundsay's. Aangezien dit 600 km is een overnachting halverwege gedaan in Rockhampton.

Dag 8:
Airly beach is een plaatsje wat vooral gebaseerd is op toerisme. 1 grote straat, met voornamelijk restaurants kroegen. We hadden we zin in een goede hamburger dus op tripadviser burger ingetypt en een klein restaurant. Nr 1 van 76 restaurants in Airly beach. Wij maar een tafel gereserveerd en ik moet zeggen het was 1 van de beste burgers was die ik ooit gehad heb.

Dag 9:
Tijd voor de Whitsundsay's! We gingen in totaal met 30 personen op een catamaran naar de eilanden en sliepen op de zee dan. Eerst een paar uur varen en uiteindelijk ergens bij een koraalrif gestopt voor onze eerste keer snorkelen. Iedereen moet een wetsuit aan in verband met de box jellyfish. Dit zijn kwallen ongeveer zo groot als je nagel en bijna niet te zien, maar ze hebben genoeg gif om je in een paar uur te doden....

Snorkelen was aardig, met wat vissen, maar het koraal was niet echt geweldig. Uiteindelijk verder gevaren naar de plek waar we de nacht gingen doorbrengen. In de avond drankjes doen en hadden we een presentatie over wat we verder gingen doen en wat voor vissen we tegen gaan komen. Aangezien ik nog steeds in het werkritme zit en elke dag om 5 uur wakker wordt ben ik de avond toch aardig moe. Als je dan een powerpoint te zien krijgt over vissen krijgen mijn oogleden het toch wel zwaar. Filipo heeft me 'slechts' 3 keer wakker gemaakt in 15 minuten.

Dag 10:
In de morgen koers gezet naar Whithaven beach. Hier is het meest pure strand ter wereld. Het strand is 99,7% zand. Hier een paar uur doorgebracht om beetje te zonnen en te relaxen. Hierna naar een andere snorkel-lokatie gevaren waar we schildpadden konden zien. Deze helaas niet gezien, maar het was wel een stuk mooier. Wel met een pijlstaartrog gezwommen! In de avond met iedereen aan boord prachtige zonsondergang gezien en later een even mooie sterrenhemel. Met natuurlijk de nodige alcohol.

Dag 11:
In de morgen gingen we naar onze laatste snorkel-lokatie, waar we ook weer schildpadden konden zien. Hier met 2 gezwommen. Hoe sierlijk ze door het water bewegen is een genot om te zien. Uiteindelijk om 13.00 uur weer terug op het vaste land en koers gezet naar Bowen om Carmela te bezoeken die daar woont. Verder lekker relaxed gedaan, aangezien in Bowen niks te beleven is en een aardig dode stad is.

Dag 12:
Vervolgens weer verder reizen naar het noorden naar Townsville. Ik had vanuit Laidley een tas meegenomen van mijn oude kamergenoot die hij vergeten was. Hij verbleef op Magnetic Island. Wij de ferry nemen om daar rond te kijken. Komen we daar aan, lag zijn tas nog in mijn auto... Uiteindelijk nog een keer op en neer gegaan. Verder vooral een rustdag gehouden aangezien townsville, net als bowen erg saai is.

Dag 13:
Wij de volgende dag met goede hoop naar Cairns gereden om te zien of deze stad wel wat interessants te bieden heeft. Niet dus.... Steden in Australië zijn niet te vergelijken met de steden in Europa. Sydney en Brisbane zijn levendige steden, maar de rest is vooral dood, lelijk en saai. Een paar steden te gaan in Australië, waarvan ik goede dingen hoor van Melbourne. Dat duurt nog een paar weken voordat ik daar aankom.

Dag 14:
Aangezien de steden niks zijn, zijn we naar het Daintree national park gereden. De natuur hier is wel erg mooi. Prachtig tropisch regenwoud met een grote rivier waar het water met mach 5 doorheen stroomt. Hier een mooie wandeling gemaakt en daarna naar de laatste plaats, voor ons althans, aan de oostkust gereden. Port Douglas. Met lage verwachtingen was dit eindelijk een leuk levendig dorp met kroegen, restaurants, winkels en een grote markt. Hier een paar uur rondgelopen en besloten maar vast een stuk naar het westen te rijden.

Onze volgende echte bestemming is namelijk Darwin. Dat is vanaf Port Douglas zo'n 2800 km. De verder je van de kust gaat, de mooier de natuur is. Je rijd letterlijk door the middle of nowewhere en als je een dorp ziet met 25 huizen is het veel. Rijden hier kost wel wat meer energie aangezien het een weg is waar je 100 km/uur mag rijden, maar waar ook vanuit het niets walibies of iets groter, koeien zomaar op de weg kunnen lopen. Uiteindelijk tot zonsondergang gereden tot aan Georgetown.

Dag 15:
De volgende dag weer vroeg opgestaan om weer verder te reizen. We hebben gepland om binnen 3 a 4 dagen in Darwin aan te komen zodat we daar nog wat dingen kunnen zien voordat Filipo naar Azië vliegt. Tevens is tussen Cairns en Darwin weinig te zien, afgezien van de oneindige rechte wegen door de mooie natuur. De verder landinwaarts des te heter en droger is het. Vandaag hadden we 41 graden en in de nacht 'koelt het af' naar 27 graden. In Mount Isa een camping gevonden met een zwembad om toch een beetje te kunnen afkoelen.

Ik heb geprobeerd het een beetje kort te houden, maar in 2 weken tijd kan een hoop gebeuren ben ik achter gekomen. Ik zal proberen binnen een paar dagen weer een nieuw verslag te uploaden.

• 23 November 2015 - 21:46

Gerard:

Mooie beschrijving van een fantastisch avontuur. Geniet ervan!!!

• 27 November 2015 - 22:56

Jolanda Regtien:

Hi Martin, wat leuk te lezen dat je zo geniet van de natuur en de dieren, naast -hoe kan het ook anders - het lekkere eten en drinken. Prachtige foto's!! Geniet van je reis en vakantie nu! Veel plezier, Jolanda