Vietnam, Hoi An naar Cao Bang - Reisverslag uit Cao Bằng, Vietnam van Martin Lit - WaarBenJij.nu Vietnam, Hoi An naar Cao Bang - Reisverslag uit Cao Bằng, Vietnam van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Vietnam, Hoi An naar Cao Bang

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 Juli 2016 | Vietnam, Cao Bằng

Vietnam, Hoi An naar Cao Bang:

In de morgen Hoi An verlaten richting Hue. Voordat we aan de Hai Van Pass begonnen zijn we eerst naar een uitzichtpunt gereden waarvan je over Da Nang en Hoi An uitkeek. De weg hiernaar boven was erg vermakelijk aangezien het steil naar boven ging en net iets breder dan een voetpad waar ook taxi's je tegemoet rijden. Na het uitzicht begonnen aan de Hai Van Pass wat in totaal slechts 21 km is. Dit is echter wel 21 km volop genieten van prachtige uitzichten, goede wegen en lekker veel bochten. In woorden is het eigenlijk niet te beschrijven zo mooi. Uiteindelijk in Hue aangekomen en daar 2 nachten verbleven.

In Hue is een oude keizerlijke stad wat blijkbaar het bezoeken waard is. Persoonlijk vond ik het redelijk tegenvallen omdat het slechts 200 jaar oud is en niet zo heel mooi. In de omgeving wel naar een tombe geweest in de bergen wat wel mooi was en naar een verlaten waterpark wat heel erg tof was om daar met de motor rond te rijden. Verder in Hue rondgelopen. De dag erna weer vetrokken om de Hai Van Pass nog een keer te doen richting het zuiden om vervolgens via het westen weer naar het noorden te rijden. Op een geweldige weg van in totaal 80 km in totaal 1 truck en 3 motoren tegen gekomen. Deze weg door de bergen uiteindelijk gevolg naar Phong Nha.

Phong Nha is een natuurpark waar de grootste grot ter wereld is. Deze is pas in 2011 ontdekt en is zo groot dat een Boeing 747 erin kan vliegen. De grot bezoeken heeft echter wel een aardig prijskaartje. 3000 US dollar voor een 5 dagen 4 nachten trek door de grot en maximaal 500 mensen per jaar kunnen dit doen. Gelukkig zijn er ook een hoop andere grotten die wel te betalen zijn om te bezoeken. In totaal 2 grotten geweest. Toen we aankwamen op weg gegaan naar paradise cave. Doordat we rond lunch tijd aankwamen waren we 1 van de weinige in de grot vol met stalactieten en stalagmieten. Na de paradise cave naar de dark cave gegaan alleen was het te druk dus was de wachttijd 1,5 uur. Besloten terug te gaan naar het hostel en de volgende morgen vroeg naar de grot te gaan. Daar aangekomen kregen we te horen dat de minimale groep 10 personen moet zijn dus moesten we alsnog wachten om naar binnen te gaan. Gelukkig na een half uur kregen we te horen dat we toch naar binnen mochten, omdat ze niet zo veel mensen verwachten. Ik samen met een Amerikaan en 2 tourguides richting de grot. Eerst moest je 400 meter ziplinen naar de grot en vervolgens een klein stukje zwemmen om in de grot te komen. De grot zelf is niet heel spectaculair, maar op het einde van de grot is een natuurlijk modderbad. Erg aparte ervaring om daar rond te dobberen aangezien je op de modder blijft drijven. Zinken is geen mogelijkheid. Om terug te komen naar het startpunt moesten we een stuk kanoën en de zelfde dag zijn we vertrokken naar Nihn Binh.

Nihn Binh wordt gezien als het Ha Long Bay op het vaste land. Geweldige rotsformaties met rivieren die ertussen door lopen. Hier een boottocht gedaan over een rivier door grotten, tussen de bergen en de rijstvelden. In een kleine roeiboot waarbij onze gids met zijn voeten roeide. Zelf ook nog geprobeerd, maar is toch een stuk lastiger dan het lijkt. Verder vooral de omgeving met de motor verkend en in totaal 2 nachten verbleven in een hostel wat buiten de stad ligt. Om daar te komen over een onverhard boerenland weggetje wat door de regen meer een modderpad was.

Doordat de weg van Nihn Binh naar Hanoi te ver is om in 1 dag te rijden besloten om de nacht door te brengen in een stad genaamd Vinh. Onderweg op een weg door de bergen even gestopt om van het uitzicht te genieten. Stopt er een auto met 4 Vietnamezen die onderweg zijn om te gaan kamperen. Meteen de rijstwijn uit de kofferbak en moest er natuurlijk gedronken worden. Vinh is een vrij grote stad met een hoop hotels, maar totaal niet toeristisch. Via booking.com het goedkoopste hotel gezocht en toen we onze motoren binnen zette zag we meteen nog 2 Honda win motoren met bagagerek erop. Aangezien je over het algemeen geen westerlingen tegen komt waren we meteen enthousiast en meteen aan de receptie gevraagd in welke kamer zij verbleven. Ja hoor 2 andere backpackers. Met zijn 4en ergens een biertje gedaan en daar gevraagd voor wat eten. Vervolgens werden we een kleine steeg in gestuurd waar een kamer was met een grote keuken. De hele familie meteen druk in de weer om eten voor ons te bereiden. De hele tafel vol met divers eten. Vis, vlees, groente, rijst en soep. Meer eten dan we opkregen en met 2 bier per persoon moesten we nog geen 3 euro p.p. afrekenen.

De volgende dag met zijn 4en vertrokken. Aangezien we binnen 10 minuten al 3 keer moesten maar besloten dat we ze in Hanoi wel weer zouden zien. Binnen 3 uurtjes aangekomen in Hanoi. In HCMC vertelde een hoop mensen mij dat het verkeer in Hanoi verschrikkelijk is. Daar rondrijden viel alles mee. Druk en chaotisch, maar niet heel anders dan in de andere grote steden in Vietnam. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en heeft 10 miljoen inwoners. In het oude gedeelte van de stad verbleven wat allemaal smalle straten heeft en overal kleine marktjes. In de middag een klein beetje rondgelopen en in de avond rustig aan gedaan. Het hostel heeft elke ochtend een gratis stadswandeling en dat tot de lunch gedaan. Met de wandeling was ook een Vietnamees mee die zijn hele leven daar gewoond heeft en nu in Amerika studeert. Met een klein groepje en hem ergens wezen lunchen in een lokaal tentje wat geweldig eten heeft en na de lunch met hem nog door de stad gelopen en naar het oorlogsmuseum geweest. Dit is meer in het nieuwe gedeelte van de stad, wat door de Amerikanen voor 30 dagen lang gebombardeerd was. Erg mooi om de overgang te zien van het oude gedeelte naar het nieuwe gedeelte. De straten en stoepen worden steeds breder, de gebouwen zijn moderner en mensen wachten werkelijk op verkeerslichten. In de avond van hostel naar hostel gelopen. Aangezien een hoop hostel een uur gratis bier heeft en verschillende hostels verschillende tijden hebben. In Hanoi moeten alle kroegen en clubs om 12 uur sluiten. Als je na middernacht door de stad loopt ziet alles er dicht uit, maar staat er voor elke club iemand die je naar binnen roept. Stalen roldeuren gaan dan naar boven en dan kan je naar binnen. Op een gegeven moment wilde ik naar een andere club, maar moest ik 10 minuten wachten voordat de deur open kon, omdat de politie door de straat patrouilleerde.

De volgende morgen naar Cat Ba eiland gereden. Dit ligt in het Ha Long Bay gebied, maar is een stuk minder toeristisch en ook veel goedkoper. In een hostel gebleven wat aan het strand ligt en ze hebben zowel kamers als tenten op het strand. De eerste nacht waren alle tenten vol dus in een kamer geslapen en de 2 nachten daarna in een tent op het strand. Het hostel heeft een familie diner elke avond en hangt ook helemaal vol met hangmatten. Uiteindelijk vooral in de avond hier rondgehangen aangezien er op en rondom het eiland genoeg te doen is. 1 dag een toer gedaan op een boot waarmee je tussen de rotsen doorgaat, vervolgens kanoën door grotten en nog ergens zwemmen. Op onze boot waren het vooral Vietnamezen. We zaten op het bovendeks en om half 11 in de ochtend moesten we meteen whisky drinken. Ik ben wel vaker vroeg begonnen met drinken, maar om half 11 pure whisky is toch wel een nieuw record. Na het zwemmen vaarde we terug naar de haven en onze kapitein hield wel van luide muziek. Erg mooi om te zien als we langs andere boten kwamen met vooral westerlingen die erg verbaasd naar onze boot keken. Op de terugweg gestopt op monkey island. Hier kon je zwemmen, maar ook nog een bergtop lopen/klimmen waarvan je een prachtig uitzicht heb. Verder vooral het eiland met de motor verkend en een paar andere wandelingen naar bergtoppen gedaan.

Vanaf Cat Ba een andere ferry terug genomen naar het vaste land. Blijkbaar nemen niet veel blanke deze boot aangezien ik hier de grootste fotoshoot tot nu toe heb gehad. In totaal stonden er wel 20 mensen om ons heen om foto's en filmpjes te maken. Vanaf het vaste land in mijn eentje naar het noorden vertrokken, omdat de Amerikaan waarmee ik samen reisde terug moest naar Hanoi om zijn visum te verlengen. Na een aantal uur rijden in een plaats genaamd Hyen Chi Lang een hotel gezocht. In de avond op zoek gegaan naar wat eten en meteen wat lokale riepen dat ik bij hen moest komen zitten. Meteen weer rijstwijn en een hoop alcohol en een uur later naar een restaurant gegaan om wat te eten. Vele rijstwijn, biertjes en armpje druk wedstrijden verder maar besloten naar bed te gaan en de volgende ochtend weer vroeg te vertrekken.

Eigenlijk had ik gepland in 1 keer door te rijden naar Cao Bang om vanaf daar een waterval te bezoeken, maar na een uur rijden gestopt in Lang Son voor een koffie en ontbijt. Hier een Vietnamees ontmoet en moest er ook meteen gedronken worden. Geen rijstwijn, maar vergelijkbaar en gemaakt van mais. Lijkt erg op onze jenever. Mijn record van mijn whisky om half 11 heeft dan ook niet lang stand gehouden aangezien dit al om half 10 was op nuchtere maag.... Na ontbijt en vele shots nodigde hij me uit in zijn huis en even later belde zijn broer of hij wilde gaan vissen. Hij vroeg of ik mee wilde en aangezien ik niet bepaald veel haast heb maar meegegaan. Voordat we gingen vissen eerst bij een aantal huizen gestopt om zijn ooms, tantes en broers te ontmoeten. Natuurlijk moest bij iedereen shots gedronken worden wat het motor rijden wat soepeler maakt.

De dag erna dan toch mijn weg vervolgd naar Cao Bang. Op een gegeven moment wilde een politieagent dat ik stopte, maar aangezien er geen motor of auto bij hem stond maar doorgereden. De politie hier is soms corrupt en meestal moet je gewoon doorrijden. Toen na 200 meter weer een agent wilde dat ik stopte dat toch maar gedaan. Toen hij vroeg waar ik heen en ik zei naar Cao Bang wees hij naar de weg voor me en zei hij dat het China was. Dat was dus de grensovergang. Inmiddels had ik Vietnam eigenlijk al verlaten en was ik in niemandsland 2 meter van China vandaan. Even op Google maps gekeken en erachter gekomen dat ik een afslag gemist had. Omgekeerd en door 2 verschillende agenten weer gestopt en maar uitgelegd dat ik verkeerd gereden ben. Onderweg nog ergens gestopt voor een koffie en moest ik meteen weer een biertje meedrinken met wat Vietnamezen. Ondanks dat Vietnam tegenwoordig 1 land is merk je toch een groot verschil tussen noord en zuid. Ondanks dat ik hele goede ervaringen heb met zowel noord- als Zuid-Vietnamezen zijn ze over het algemeen veel vrolijker in het zuiden. In het zuid lacht en zwaait iedereen naar je terwijl over het algemeen in het noorden de meeste mensen naar je kijken van what the fuck doe jij hier? Daarnaast drinken ze in het noorden aanzienlijk meer en vooral al erg vroeg in de morgen. Gelukkig zijn er ook een hoop aardige en vrolijke mensen in het noorden die maar al te graag met je proberen te praten. Eenmaal aangekomen in Cao Bang mezelf weer wat tijd gegund om mijn reisverslag bij te werken. Morgen naar Ban Gioc waterval bij de Chinese grens.

• 20 Juli 2016 - 21:05

Mariette:

Hoi Martin

Wat n mooi verslag weer van al je ervaringen en belevenissen. Het is niet allleen voor de vietnamezen n n beleving om n westerling te zien maar voor jou is het ook elke keer weer n mooi herrindering erbij.
    Het mooiste is toch wel de grensovergang. Ik had best die gezichten van die agenten willen zien toen jij gewoon doorreed na de stopteken.
    Hoe is trouwens je vietnamees, kan je al wat woorden of kan je al hele zinnen zeggen.Of ligt t eraan of je in n stad of n klein dorpje bent.

Het blijft n genot om je verslagen te lezen om ook stil te blijven staan hoe jij nu leeft en hoe alles hier gewoon op zn gangetje doorgaat.