Cambodja, Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martin Lit - WaarBenJij.nu Cambodja, Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martin Lit - WaarBenJij.nu

Cambodja, Phnom Penh

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

28 Mei 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja, Phnom Penh:

De volgende stop was Phnom Penh. Dit is de hoofdstad van Cambodja. Door een tuktuk me weg laten brengen naar mijn hostel en meteen geregeld dat hij mij de volgende morgen op komt halen om 8.30. Ik wilde namelijk naar de killingfields en een museum over de recente geschiedenis over de khmer rouge.

Ik wist globaal wat er gebeurd was, maar nadat ik het boek "First they killed my father", wat echt een aanrader is, gelezen had was ik nog meer onder de indruk over wat ze hier allemaal meegemaakt hebben. Heel simpel gezegd kan je het vergelijken met de holocaust in Europa. Hier werd echter alles en iedereen wat met kapitalisme te doen heeft uitgemoord. In totaal is bijna een derde van de bevolking uitgemoord.

Toen ik op mijn eerste avond in de stad ergens gegeten had liep ik een man tegen het lijf die ik in de bus ook kort gesproken had. Na een tijdje hadden we het over Cambodja en de geschiedenis en toen vertelde hij mij zijn verhaal. Ik had namelijk geen idee dat hij hier geboren was. Hij is geboren in Phnom Penh en op 13-jarige leeftijd samen met zijn broer het land ontvlucht naar Frankrijk vlak voordat de Khmer rouge de macht kreeg. Hij heeft 2 broers verloren en heeft pas 15 jaar later door toeval zijn moeder gevonden. Waarvan hij al die jaren dacht dat ze dood was. Het heeft hem uiteindelijk 30 jaar geduurd voordat hij terug durfde naar zijn geboorteland omdat hij te bang was voor de herinneringen.

Na het zien van de killingfields en het genocide museum heb ik alleen maar meer respect gekregen voor de mensen hier. De killingfields is een plek net buiten Phnom Penh wat gebruikt werd door de Khmer rouge als executie plek. Omdat de ammunitie voor wapens erg schaars was werden de volwassene doodgeslagen met een knuppel of een machetti, waarna ze vervolgens de lichamen in een kuil gooien. De baby's werden aan de benen beet gepakt en met hun hoofd tegen een boom geslagen. Als namelijk 1 iemand binnen een familie dood gemaakt werd moest de rest ook dood om te voorkomen dat wraak wilde nemen.

Erg indrukwekkend om te zien. Volgende stop is de zuidkust om toch even te gaan relaxen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martin

Actief sinds 08 April 2015
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 7486

Voorgaande reizen:

15 Mei 2016 - 15 September 2016

Zuid-oost Azië

13 April 2015 - 10 April 2015

Backpacken in Australië

Landen bezocht: